نکات بهداشتی

زگیل تناسلی چیست ؟

به زائده‌های گوشتی کوچک یا تغییرات پوستی داخل یا روی ناحیه تناسلی یا مقعدی زگیل تناسلی میگویند.زگیل تناسلی شایع‌ترین عفونت ویروسی است که عامل آن ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است و معمولا از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. بیش از صد نوع ویروس اچ پی وی وجود دارد که نوع ششم و یازدهم آن منجر به ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی یا مقعدی میشود.
خوشبختانه دو تیپ شایع ویروس اچ پی وی در ایران نوع کم خطر آن یعنی نوع  ۱۱ و ۶ هستند که عامل به وجود آورنده زگیل تناسلی هستند.
این بیماری معمولا از طریق تماس جنسی پوست با پوست (دهانی، تناسلی یا مقعدی) منتقل میشود.
اکثر افراد مبتلا به این ویروس از بیماری خود اطلاعی ندارند و در این مدت به شریک جنسی خود آن را انتقال میدهند.
خیلی از افراد مبتلا به این ویروس، در صورت سالم بودن سیستم ایمنی، بدنشان ویروس اچ پی وی را از بین برده و شخص از وجود آن اطلاع هم پیدا نمی کند.
بنابراین از ابتلا به بیماری اچ پی وی ترس و ناامیدی به خود راه ندهید شاید سیستم ایمنی شما هم آن را از بین ببرد.

راه انتقال

راه تشخیص

راه درمان

 راه انتقال آن از طریق پوست یا مخاط پوستی است. بنابراین اچ پی وی یا زگیل تناسلی از طریق راه‌های زیر ممکن است به شخص منتقل شود:
رابطه جنسی: واژنی، دهانی یا مقعدی
تماس با ناحیه تناسلی
در هنگام زایمان و از مادر به نوزاد مهمترین راههای انتقال زگیل تناسلی تماس جنسی است.  هنگامی که تماس پوست با پوست در نواحی مخاطی اتفاق می افتد، ویروس زگیل تناسلی به راحتی از فرد مبتلا به شریک جنسی اش منتقل می شود و این  ویروس حتی در رابطه جنسی بدون دخول هم منتقل میشود.  افرادی که شرکای جنسی متعددی دارند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به  ویروس اچ پی وی (HPV) هستند.
بنابراین مهمترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی داشتن روابط جنسی در چارچوب خانواده و داشتن رابطه با شریک جنسی مطمئن است.


تشخیص زگیل تناسلی معمولاً از طریق معاینه اتفاق می‌افتد. ممکن است فرد به ویروس زگیل تناسلی مبتلا باشد و هیچگونه نشانه ظاهری نداشته باشد. اما در این وضعیت هم میتواند ناقل ویروس زگیل تناسلی به فرد مقابل باشد.
زمان ابتلا به اچ پی وی را نمیتوان پیش بینی کرد ممکن است فرد سالها یا ماهها قبل از ظهور زگیل در اندام تناسلی خود به بیماری اچ پی وی مبتلا بوده است. افراد بی علامت هم میتوانند اچ پی وی را منتقل کنند بنابراین نمیتوان گفت که کدامیک از طرفین اول به بیماری اچ پی وی مبتلا بوده است.
در صورت مشاهده زگیل روی اندام تناسلی خود و احتمال ابتلا به زگیل تناسلی یا ویروس اچ پی وی (HPV) بهترین اقدام یافتن پزشک متخصص برای مشاوره و درمان است. برای تشخیص، درمان و مشاوره لازم است به دکتر متخصص زگیل تناسلی مراجعه کنید

.

اگر زگیل تناسلی درمان نشود، بزرگ می‌شود یا تعداد آن افزایش می‌یابد. با درمان کردن زگیل احتمال سرایت آن به دیگران کاهش می‌یابد.  برای تشخیص، درمان و مشاوره باید به پزشک متخصص مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژی) مراجعه کرد.

روش های درمان زگیل تناسلی

 روش جراحی: این روش به دلیل پراکنده بودن زگیل در نواحی مختلف تناسلی و استفاده از بیهوشی در حین عمل و نیز احتمال بدشکل کردن ناحیه تناسلی، تنها در موارد خاص و بزرگ بودن زگیل  توصیه میشود.
لیزر: برخی از پزشکان، برای درمان زگیل تناسلی از لیزر استفاده میکنند.
اما صرفنظر از هزینه های بالای لیزر، امکان انتشار ویروس اچ پی وی از طریق دود ناشی از لیزر در ناحیه تناسلی و انتقال زگیل به نواحی دیگر نیز وجود دارد.
دارو: محلول هایی مانند: پدوفیلین و اسید سالیسیلیک از جمله درمان های دارویی محسوب می شوند.
اما باتوجه به طولانی بودن درمان دارویی و مشخص نبودن نتیجه بهبودی، این روش برای درمان زگیل تناسلی توسط پزشکان توصیه نمی شود.
کرایوتراپی: کرایو یا فریز به عنوان یک روش بسیار مؤثر، کم هزینه و با اثر درمانی بسیار بالا جهت درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان توصیه می شود.
این روش از روش لیزر تراپی ارزان تر بوده و باعث پخش شدن زگیل تناسلی به بخش های دیگر نمی شود.

زگیل-تناسلی-بانوان-1
زگیل-تناسلی-بانوان-2
پیشگیری و درمان

زگیل تناسلی در بانوان

  • زنان مبتلا به اچ پی وی با مشاهده زگیل روی اندام تناسلی و مقعد خود یا داخل واژن و دهانه رحم در هنگام معاینه زنان متوجه ابتلا به این بیماری میشوند.
  • اگر شریک جنسی شما به اچ پی وی مبتلا شده باشد به احتمال زیاد شما را هم مبتلا کرده است.
  • توجه داشته باشید افرادی که شریکهای جنسی متعدد دارند بیشتر در معرض ابتلا به زگیل تناسلی یا اچ پی وی هستند.
  • اگر تماس دهانی با شخص مبتلا به HPV داشته باشید ممکن است روی زبان، لب ها یا گلوی شما زگیل ایجاد شود.

زنان مبتلا به زگیل تناسلی حتما باید تست پاپ اسمیر را به منظور غربالگری سرطان دهانه رحم و تغییرات پیش سرطانی در گردن رحم به طور منظم انجام دهند.تا بتوانند با درمان به موقع تغییرات پیش سرطانی از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد.توجه داشته باشید که ابتلا به اچ پی وی و زگیل تناسلی به معنای ابتلا به سرطان نیست در برخی موارد ممکن است شخص در معرض ابتلا به سرطان قرار گیرد.از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است خانمها باید برای مراقبت از خود آزمایش پاپ اسمیر را به طور منظم انجام دهند.گاهی اوقات ویروس اچ پی وی با تغییراتی که در پاپ اسمیر ایجاد میشود قابل شناسایی است.زیرا عفونت HPV منجر به ایجاد سلولهای پیش سرطانی میشود و از آنجایی که پاپ اسمیر سلولهای غیرطبیعی پیش سرطانی را شناسایی میکند پاپ اسمیر میتواند در تشخیص اچ پی وی موثر باشد.

در صورت ابتلا چه باید کرد ؟

الف

زنان مبتلا به زگیل تناسلی حتما باید تست پاپ اسمیر را به منظور غربالگری سرطان دهانه رحم و تغییرات پیش سرطانی در گردن رحم به طور منظم انجام دهند. تا بتوانند با درمان به موقع تغییرات پیش سرطانی از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد.
توجه داشته باشید که ابتلا به اچ پی وی و زگیل تناسلی به معنای ابتلا به سرطان نیست در برخی موارد ممکن است شخص در معرض ابتلا به سرطان قرار گیرد.

ب

 از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است خانمها باید برای مراقبت از خود آزمایش پاپ اسمیر را به طور منظم انجام دهند. گاهی اوقات ویروس اچ پی وی با تغییراتی که در پاپ اسمیر ایجاد میشود قابل شناسایی است.
زیرا عفونت HPV منجر به ایجاد سلولهای پیش سرطانی میشود و از آنجایی که پاپ اسمیر سلولهای غیرطبیعی پیش سرطانی را شناسایی میکند پاپ اسمیر میتواند در تشخیص اچ پی وی موثر باشد.

تصاویر زگیل تناسلی در آقایان

زگیل تناسلی در آقایان ممکن است سر آلت تناسلی، بیضه ها یا مقعد را درگیر کند.

برای مشاهده تصاویر در سایز اصلی روی آن کلیک کنید.

تصاویر زگیل تناسلی در بانوان

در اکثر موارد این زائده ها بدون خارش و علامت هستند و تشخیص آنها از طریق معاینه امکانپذیر است. زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به ویروس اچ پی وی و زگیل تناسلی هستند.

برای مشاهده تصاویر در سایز اصلی روی آن کلیک کنید.

تصاویر زگیل مقعدی

زگیل ممکن است در ناحیه مقعد نیز ایجاد شود زگیل مقعدی ممکن است حتی بدون سکس مقعدی ظاهر شود زیرا راه انتقال اچ پی وی و زگیل تناسلی از طریق پوست و مخاط آلوده است ودر اثر تماس پوست آلوده انتقال انجام پذیرفته باشد.

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی چست؟

تبخال تناسلی و زگیل تناسلی دو نوع بیماری آمیزشی هستند که از طریق تماس جنسی به فرد دیگر انتقال پیدا می کنند.
عامل ایجاد بیماری  تبخال تناسلی ویروسی به نام هرپس سمپلکس (HSV) است اما زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود.



این دو بیماری از نظر علائم، عوارض، تشخیص و درمان کاملا با هم متفاوتند.
 
برای درمان زگیل تناسلی از کرایوتراپی یا فریز استفاده میشود اما داروهای ضد ویروسی موثرترین روش درمان تبخال تناسلی هستند.
عامل ایجاد بیماری  تبخال تناسلی ویروسی به نام هرپس سمپلکس (HSV) است اما زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد میشود. این دو بیماری از نظر علائم، عوارض، تشخیص و درمان کاملا با هم متفاوتند. 
برای درمان زگیل تناسلی از کرایوتراپی یا فریز استفاده میشود اما داروهای ضد ویروسی موثرترین روش درمان تبخال تناسلی هستند.

پیشگیری از زگیل تناسلی

واکسن اچ پی وی

بارداری با اچ پی وی (HPV)

مهمترین را انتقال این بیماری تماس جنسی است بنابراین بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری اچ پی وی و زگیل تناسلی نداشتن روابط آزاد جنسی است.
برقراری ارتباط با شریکهای مختلف جنسی به میزان زیادی خطر ابتلا به این بیماری از افزایش میدهد.
بنابراین مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی داشتن رابطه جنسی در چارچوب خانواده است.
یکی دیگر از راههای انتقال زگیل تناسلی در هنگام زایمان و از مادر به نوزاد است که برای جلوگیر ی از ابتلا کودک، زایمان از طریق سزارین انجام میشود.

 

رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی مانند استخر، سونا، سالن‌های اپیلاسیون و در توالت‌های عمومی نیر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری تأثیر  دارد.
راه دیگر پیشگیری، تزریق واکسن اچ پی وی است.
بیش از صد نوع ویروس اچ پی وی وجود دارد که واکسن برای 4 نوع شایع تر آن ساخته شده است بنابراین بعد از ابتلا به زگیل تناسلی هم تزریق واکسن توصیه میشود.
از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است موارد مذکور میتواند از ابتلا به اچ پی وی و زگیل تناسلی پیشگیری کند. 

بیماری اچ پی وی یا زگیل تناسلی از ویروس اچ پی وی به وجود می آید.
در مواجهه با هر نوع بیماری همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین قبل از ابتلا به بیماری زگیل تناسلی بهترین راه پیشگیری از بیماری است. یکی از راههای پیشگیری از زگیل تناسلی تزریق واکسن اچ پی وی یا گارداسیل است.

سه نوع واکسن در دنیا وجود دارد :
واکسن گارداسیل
واکسن گارداسیل ۹
واکسن سرواریکس.
واکسن سرواریکس به دلیل پیشگیری از سرطان رحم فقط برای زنان توصیه شده است.
واکسن گارداسیل : برای پیشگیری از HPV نوع ۶ و ۱۱ و ۱۶ و ۱۸ کاربرد دارد.
از بین انواع ویروس‌ها اچ پی وی، دو نوع ۱۶ و ۱۸ در ۷۰ درصد سرطان‌های دهانه رحم دخالت دارند و انواع ۶ و ۱۱ مسئول اغلب زگیل‌های تناسلی هستند.
واکسن گارداسیل 9 علاوه بر انواع ۶ و ۱۱ و ۱۶ و ۱۸ برای گونه‌های ۳۱،۳۳،۳۵،۵۲ و ۵۸ هم ایمنی ایجاد میکند.
این واکسن از ۹۰ ٪ زگیل‌ها و ۹۰ ٪ سرطان‌های گردن رحم و دیگر مخاط‌های وابسته به آن جلوگیری میکند.
واکسن زگیل تناسلی پاپیلوگارد در ایران تولید شده و در برابر انواع ویروس های پرخطر 16 و 18 ایمنی ایجاد میکند.

مادر شدن تجربه ای شیرین و دلپذیر  در زندگی هر زن میباشد بنابراین طبیعی است که این استرس برای خانمهای مبتلا به اچ پی وی به وجود می آید که آیا میتوانند بچه دار شوند؟؟؟


بیماری 
اچ پی وی هیچ تاثیری در قدرت باروری زن یا مرد ندارد بنابراین شخص مبتلا به اچ پی وی هم میتواند باردار شود.ویروس HPV برخلاف ویروس HIV از جفت نمیتواند عبور کند بنابراین به جنین منتقل نمی شود.
ویروس اچ پی وی باعث ایجاد زگیل تناسلی در اندام تناسلی و واژن زنان می شود بنابراین  زایمان برای خانم مبتلا به HPV باید با سزارین انجام شود تا در حین عبور بچه از کانال زایمان خطر ابتلا برای بچه وجود نداشته باشد. 

بهترین متخصص برای درمان زگیل تناسلی

بهترین دکتر برای درمان زگیل تناسلی پزشک متخصص مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژی) است که دانش تخصصی در مورد آناتومی و مشکلات مربوط به این ناحیه داشته و بیماریهای مختلف مرتبط را تشخیص و درمان میکند.

درصورت مشاهده یا احتمال زگیل در اندام تناسلی خود میتوانید به کلینیک درمان اچ پی وی و زگیل تناسلی مراجعه کنید.ویزیت و معاینه توسط متخصص خانم با تعیین وقت قبلی امکان پذیر است.شما میتوانید برای گرفتن وقت مشاوره و درمان زگیل تناسلی و اچ پی وی به صورت اینترنتی یا با شماره تلفن02177165616 و 09940604259 تماس بگیرید.

آدرس مطب:تهران، خیابان پیروزی، بین خیابان اول ودوم نیروهوایی، روبروی سازمان تامین اجتماعی، جنب تالار قصر پیروزی، پلاک 257، طبقه سوم تلفن نوبت دهی: 09940604259 - 02177165616

دکتر حسین کرامتی متخصص مجاری ادراری و تناسلی

دکتر حسین کرامتی متخصص مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژی) عضو انجمن اورولوژی ایران و اروپا می باشند.معاینه و درمان اچ پی وی، تشخیص و درمان زگیل ناحیه تناسلی، زگیل مقعدی، مشاوره و درمان با بهترین متد روز دنیا در مطب ایشان انجام می گردد.

هر روز مراجعه کنندگان زیادی از مناطق مختلف تهران و شهرهای دیگر کشور برای درمان زگیل تناسلی و بیماری اچ پی وی به مطب دکتر حسین کرامتی متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی مراجعه میکنند.ایشان با توجه به نوع ضایعات ایجاد شده و بیماری آنها، درمان و اقدامات لازم را انجام داده و آرامش را به آنها برمی گردانند.